Kväll..

2009-06-05 - 22:22:22


Yes.....

Då va jag hemma igen! Och inte mår jag bättre , mår så fruktansvärt dåligt.. Så snart ska jag nog krypa ner i sängen!
Det gick bra på jobbet iaf :) och nu ha jag hela helgen att vila upp mig på och bli frisk igen , men det ska väl vara ett under om man skulle bli helt frisk tills på måndag..

Och imorgon har jag gått 30 veckor med lilla Ida i magen :) det går fooort nu!!
Mysigt :)

Aja , nu ska jag fixa iordning mig för sängen.. Sen blire natti natti , och hoppas på det bästa att man kan sova bättre i natt nu :) 

GOD NATT & SOV GOTT.








30 veckor!


Bebisens lungor och matsmältningssytem är nu nästan färdigutvecklade. Ökningen i längd kan komma att sakta av (bebisen är ungefär 40 cm lång nu), men den kommer att lägga på sig vikt ända fram till födseln.

fetal development at 30 weeksBebisen fortsätter att blinka och kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen "ute" i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot - nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän de är mellan sju och nio år gamla. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt om utrymmet. Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: